بررسی دلیل شکست دانش آموزان در تحصیل به مطالعه دقیق احتیاج دارد، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها دلیل عقب افتادگی تحصیلی دانست. گاهی علت شکست دانش آموزان را باید در خانواده، گاه در مدرسه و معلم و گاه در نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی جستجو کرد. مدرسه درمیان نهادهای تعلیم و تربیت جامعه جایگاه ویژه ای دارد
ودر تخقیق انجام گرفته از بین 10 نفر از دانش آموزان دختر و پسریک روستا در منطقه لاشار که در مقطع دوره اول متوسطه تحصیل میکنند را به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب کردیم پرسشنامه ها پس از تکمیل جمع آوری شد. اطلاعات حاصل نشان داد ازبین 10نفر 8نفر سواد خوانندن و نوشتن ندارند و در مقطع دوره اول متوسطه تحصیل میکنند و همچنین نتایج این آزمون نشان داد در منطقه ما شکست تحصیلی زیاد و پر حجم بوده و از همان سال اول ابتدایی گریبانگیر برخی از دانش آموزان می شود. تحلیل های آماری نشان می دهند این امر در مناطق محروم و روستایی بسیار عمیق تر است
همچنین علاوه بر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانواده عوامل دیگری نیز در افت تحصیلی دانش آموزان دخیل است
در ادامه :پدر و مادر یک دانش اموز که هر دو کارمند دولت هستند از پسرش میگویند که در سال اول متوسطه تحصیل میکند و اصلا سواد خوانندن و نوشتن ندارد و هرصبح مادرش کتاب های اورا طبق برنامه برای او اماده میکنند پدرش میگوید هر شب الفبا را به او یاد میدهد و روز بعد فراموش میکنند و همچنین فرزندش از نظر رانندگی موتور و ماشین حرف اول را میزند و هر روز به مدرسه میرود
با توجه به حساسیت موضوع و بنا بر اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوعات و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از سطح نامطلوب به سطح رضایتبخش و تحقق اهداف وقبولی در ازمون سراسری کنکور ارزوی مردم لاشار است که متاسفانه چند ین سال هست قبولی در رشته زیر گروه های پزشکی در منطقه لاشار به ندرت و یا اصلا وجود ندارد
فرضیاتی که در این تحقیق پرداخته ایم
نامناسب بودن شیوه های تدریس برخی معلمان-کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی-فراهم نمودن امکانات بهتر برای معلمان
انگیزه آموختن-پیشینه تحصیلی دانش آموزان و......است
در پایان پیشنهاداتی هم مطرح میکنیم که شاید در اینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی در زمینه های علمی و اموزشی در منطقه لاشار باشیم
1-پرهیز معلمان از زدن برچسب هایی همچون، تنبل، کودن و تنبیه دانش اموزان که بسیار در منطقه رایج است و برچسب هایی که انتظار عملکرد ضعیف را به ویژه در میان دانش آموزان ضعیف تقویت می کند. برای پیشگیری از القاء عقاید کلیشه ای منفی از جانب معلمان، شایسته است معلمین و مدیران مدارس ضمن آگاهی از اهمیت تأثیرانتظارات بر عملکرد دانش آموزان، روحیه امیدواری به آینده و القاء دیدی خوش بینانه نسبت به توانایی دانش آموزان را درضمن تعاملات خود درآنها پرورش دهند
2-معلمان و مدیران نسبت به دانش آموزانی که دچار مشکلات انضباطی و یا شکست تحصیلی شده اند، سعی نمایند به جای سرزنش و تهدید، برای دانش آموزان جلسات حل مشکل برگزار نمایند و به جای پیدا کردن مقصر، تلاش نمایند دانش آموزان را در برون رفت از این مشکلات یاری نمایند
3-ایجاد جوی دموکراتیک در کلاسها و مدارس و کنارگذاشتن شیوه های سنتی در مدیریت کلاس و مدرسه که مبتنی برخشونت و اجبار است. به طوری که دانش آموزان برای انتخاب مسؤولانه درتصمیم گیری ها پرورش یابند.
4-ایجاد شرایط لازم برای حضور مؤثر والدین در مدارس و برقراری پیوند میان اولیاء با معلمان به منظور تبادل نظر در مورد پیدا کردن راه حل هایی برای حل مشکلات دانش آموزانی که دچار افت تحصیلی شده اند.
و چندین راه حل دیگر
«اگر به زبان تمامی آدمیان و فرشتگان سخن گویم.... و از عشق بیبهره باشم طبل میانتهی و سنج پرهیاهویی بیش نیستیم، اگر از کرامت غیبدانی و پیشگویی بر خوردار باشم و همه اسرار جهان را دریابم و قلمرو دانش را تمام مسخر کنم و در ایمان چنان راسخ و نیرومند باشم که کوهها را به رفتار آورم و از عشق بیبهره باشم، کسی نیستم. اگر همه دارایی خویش به مستمندان بخشم و جسم خویش را به آتش بسپارم و از عشق بیبهره باشم مرا هیچ سود نخواهد بخشید.عشق بردبار و مهربان است عشق از حسد برکنار است عشق لاف خودستایی نمیزند عشق اطوار ناپسند ندارد عشق به اندک چیزی در خشم نمیآید و اندیشه شر نمیکند و از بیعدالتی خشنود نیست اما با حقیقت و راستی شاد و خرم است همه چیز را تحمل میکند همه چیز را باور میکند و به همه چیز امیدوار است و هیچگاه از پای نمیافتد اما پیشگویها همه شکست میخورند و زبانها همه قطع میشوند و دانشها در غبار زمان پنهان میشوند و دانش ما جزیی است و نبوت ما جزیی است و آنچه جزیی است روی در فنا دارد انچه میماند ایمان و امید و عشق است و از این هر سه، عشق را برترین مقام است.»